Lotnictwo

 

 

20171018_175646

20170404_163806

20170307_163046

20170307_162954

20170703_162533

20170703_162604

20170703_162631

20170703_163648

20170703_163655

20170703_165712

20171001_181230

Leszno – lot nad miastem i Zawody balonowe

obrazy-2016-071

obrazy-2016-151

20160916_173948 20160915_075928


 

Lot szybowca za samolotem MORANE

20160717_162104

20160720_192548


 

Instruktorzy piloci

20160313_115648


 

Przed startem

20160413_181630


 

Szybowcowe Mistrzostwa Polski w Stalowej Woli –  maj 2016

1. Kabina  szybowca wyczynowego

20160501_152432

20160501_152416

2. Przed konkurencją

20160501_113509

20160501_113420

3. Gotowi do startu

20160501_121814

4 Lądowanie po konkurencji

20160428_134154

Filmy z Mistrzostw Polski


 

Tecnam 2008 w Aeroklubie Krakowskim

20160416_120444

20160416_120832


 

Replika samolotu z II Wojny Światowej

20160417_094457


 

Szybowiec szkolny Czapla – rok 1973

20160123_095526


 

Rekonesans powietrzny w okolicach Nowego Targu

Rekonesans w poszukiwaniu szkód wyrządzonych przez dziki na terenach powiatu Nowy Targ. Obserwacje prowadzone z powietrza są szybkie i dają dużo większe rezultaty.

20150501_161529_1 20150501_161608 20150501_163306 20150501_161125


 

Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków

Hawker Siddeley Harrier

IMAG0759

Lockheed F-104 Starfighter

IMAG0739

PWS 26

20141202_160059

Samolot myśliwski Jak 23

20141202_155827

Samolot szkolno-treningowy Jak-11

20141202_155914

Samolot szkolno-treningowy Jak-1120141202_160000

PZL P11c

20141202_160033


 

KRÓTKA HISTORIA AEROPLANÓW

Początki lotnictwa wyglądały tak jak na zdjęciu poniżej. Pionierzy do kilkusetmetrowych skoków w powietrzu używali latających przyrządów, które bardziej przypominały latawce niż aeroplany.

6Model jednego z pierwszych aparatów latających ( Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)

Pierwszy udokumentowany lot odbyli amerykanie, bracia Orvill i Wilbur Wright. W grudniu 1903 roku, ich dwupłatowiec przeleciał 40-metrów, na wysokości kilku metrów i lot ten był początkiem rozwoju lotnictwa. W 1909r. pionier lotnictwa Francuz Louis Bleriot, na udoskonalonym samolocie swojej konstrukcji przeleciał nad kanałem La Manche, odległość 41 km. Jego samolot – Bleriot typ XI był pierwszym wyprodukowanym seryjnie.

7Bleriot XI ( Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)

Przed pierwszą wojną światową samoloty nabrały aerodynamicznych kształtów. Były zbudowane ze szkieletu pokrytego płótnem, miały niezabudowane kabiny i latały z małymi prędkościami, poniżej 100 km/h. Romantyzm i wiatr we włosach, były charakterystyczne dla początków lotnictwa.

8

Foker E III (model 1/33)

Szybki rozwój lotnictwa nastąpił w okresie I wojny światowej. Od 1914 roku samolot wykorzystywano w wojsku. Początkowo do rozpoznania pola walki, później jako lekkie bombowce i na końcu jako myśliwce. Królowały wówczas konstrukcje drewniane, dwupłatowe, pokryte płótnem lub sklejką.

9Foker DR 1. Samolot Asa I wojny światowej Barona Von Richthofena (model 1/33)

Pod koniec wojny samolot stawał się bardziej skomplikowany, szybszy, mogący polecieć wyżej i dalej, i co najważniejsze bezpieczniej. Po I wojnie światowej rozpoczęto konstruowanie mocnych samolotów z drewna i metalu.
Zmienił się też wygląd, płatowce nabrały smukłości i opływowych kształtów. Gruntownym zmianom uległy silniki, ich moc ilość cylindrów i niezawodność.

10Replika amerykańskiego samolotu w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Kolejny wielki krok w lotnictwie związany był z II wojna światową. Wyścig zbrojeń generował wielkie zmiany. Konstruktorzy prześcigali się we wprowadzaniu nowości. Był to wyścig na wagę życia.

11PZL P 50 Jastrząb. Polski samolot myśliwski opracowany w 1939 roku ( Model 1/33).

Jednymi z parametrów charakteryzujących skuteczność i przewagę w powietrzu były prędkość i pułap samolotów.
W roku 1929 najszybszym był brytyjski wodnosamolot Supermarine S6, specjalnie zaprojektowany do bicia rekordów – jego lot z prędkością blisko 530 km/h był wydarzeniem w tamtych czasach

12Supermarine S 6 (http://ralphlauren.tumblr.com/post/37273867865/
ralph-lauren-magazine-flight-fantastic-the)

Do 1976 roku rekord prędkości należał do fascynującego samolotu Lockheed SR-71 Blackbird. SR-71 używany był jako samolot dalekiego zwiadu strategicznego. Była to niezwykła konstrukcja, stopu tytanu, zbudowana w 1964, mogąca latać na wysokości 25 tyś. metrów
Ten najszybszy na świecie samolot rozwijał prędkość 3,56 Macha (3 529 km/h) a jego zasięg wynosił 5 150 km. Zbudowano zaledwie kilkanaście samolotów tego typu a możliwości robienia doskonałych zdjęć satelitarnych spowodowały wycofanie SR 71 ze służby. Samolot był używany w okresie od 1962 roku do 1999 roku jako samolot szpiegowski. Mógł zrobić zdjęcie przedmiotu wielkości 20 cm, z wysokości 25 km,

13SR 71 Na lotniskowcu Intrepid w Nowym Yorku (z prawej MIG 21 w polskich barwach)

Drugim rekordzistą jest sowiecki Mikoyan MiG-25 Foxbat. To najszybszy samolot myśliwski. Samolot w wersji rekordowej, E 266 ustanowił 25 rekordów świata np. rekord wysokości 37 650km, rekord prędkości 2 980 km/h oraz rekord wznoszenia 25km w 2 minuty 34 sekundy. Samolot był przeciwwagą dla SR 71. W praktyce jednak nie dorównywał mu osiągami i nie stanowił zagrożenia.

14Mig 25 http://www.airforce-technology.com/projects/mig25/

15MIG 29 W POLSKICH SIŁACH ZBROJNYCH (Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)

Jednym z najszybszych na świecie jest załogowy, rakietowy samolot doświadczalny North American X-15. Rekordowy lot został przeprowadzony w 1967 r. Osiągnął wtedy maksymalną prędkość 7,274 km/h czyli 6 Ma. Samolot North American X-15 dotarł również do tzw. linii Kármána,(na wysokości ok. 100 km ) będącej umowną granicą pomiędzy atmosferą Ziemi a przestrzenią kosmiczną.

Bezkonkurencyjnym rekordzistą jest samolot X-43A, który w listopadzie 2004 roku pobił światowy rekord prędkości podczas lotu nad Pacyfikiem na wysokości 34,5 km z prędkością 11 tys. 200 km/godz., czyli niemal dziesięć razy większą niż prędkość dźwięku. Oznacza to że samolot ten mógłby oblecieć kulę ziemska na równiku w niespełna 5 godzin. X-43 jest samolotem bezzałogowym i ma niewielkie wymiary długość 3,5 m i rozpiętość 1,5m. Na pułap 12 000metrów był wynoszony przez bombowiec strategiczny B 52. Po osiągnięciu pułapu i prędkości spadał do oceanu i ulegał zniszczeniu.

16X 15 (http://www.bobholland.com/me/x15-1.htm)

Postęp jest ogromny. Od czasu braci Wright konstruktorzy zdołali zbudować maszyny bijące rekordy szybkości, przekraczające kilkakrotnie prędkość dźwięku, latające w stratosferze i mogące oblecieć bez lądowania kule ziemską. To jest możliwe nie tylko dzięki konstrukcjom ale i materiałom. Dziś stosuje się aluminium, stal, tytan, kompozyty o osnowie ceramicznej lub aluminiowej, włókna szklane, węglowe, tworzywa oraz inne materiały.

17TS 11 ISKRA Polski samolot szkolno treningowy (Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)

A gdzie tu romantyzm, małe prędkości, i wiatr we włosach?
Właśnie w motolotniach.
Dziś historia zatoczyła wielkie koło, dzięki motolotniom możemy latać podobnie jak 100 lat temu.

18Współczesna motolotnia w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie