Lotnictwo
Leszno – lot nad miastem i Zawody balonowe
Lot szybowca za samolotem MORANE
Instruktorzy piloci
Przed startem
Szybowcowe Mistrzostwa Polski w Stalowej Woli – maj 2016
1. Kabina szybowca wyczynowego
2. Przed konkurencją
3. Gotowi do startu
4 Lądowanie po konkurencji
Tecnam 2008 w Aeroklubie Krakowskim
Replika samolotu z II Wojny Światowej
Szybowiec szkolny Czapla – rok 1973
Rekonesans powietrzny w okolicach Nowego Targu
Rekonesans w poszukiwaniu szkód wyrządzonych przez dziki na terenach powiatu Nowy Targ. Obserwacje prowadzone z powietrza są szybkie i dają dużo większe rezultaty.
Muzeum Lotnictwa Polskiego – Kraków
Hawker Siddeley Harrier
Lockheed F-104 Starfighter
PWS 26
Samolot myśliwski Jak 23
Samolot szkolno-treningowy Jak-11
Samolot szkolno-treningowy Jak-11
PZL P11c
KRÓTKA HISTORIA AEROPLANÓW
Początki lotnictwa wyglądały tak jak na zdjęciu poniżej. Pionierzy do kilkusetmetrowych skoków w powietrzu używali latających przyrządów, które bardziej przypominały latawce niż aeroplany.
Model jednego z pierwszych aparatów latających ( Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)
Pierwszy udokumentowany lot odbyli amerykanie, bracia Orvill i Wilbur Wright. W grudniu 1903 roku, ich dwupłatowiec przeleciał 40-metrów, na wysokości kilku metrów i lot ten był początkiem rozwoju lotnictwa. W 1909r. pionier lotnictwa Francuz Louis Bleriot, na udoskonalonym samolocie swojej konstrukcji przeleciał nad kanałem La Manche, odległość 41 km. Jego samolot – Bleriot typ XI był pierwszym wyprodukowanym seryjnie.
Bleriot XI ( Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)
Przed pierwszą wojną światową samoloty nabrały aerodynamicznych kształtów. Były zbudowane ze szkieletu pokrytego płótnem, miały niezabudowane kabiny i latały z małymi prędkościami, poniżej 100 km/h. Romantyzm i wiatr we włosach, były charakterystyczne dla początków lotnictwa.
Foker E III (model 1/33)
Szybki rozwój lotnictwa nastąpił w okresie I wojny światowej. Od 1914 roku samolot wykorzystywano w wojsku. Początkowo do rozpoznania pola walki, później jako lekkie bombowce i na końcu jako myśliwce. Królowały wówczas konstrukcje drewniane, dwupłatowe, pokryte płótnem lub sklejką.
Foker DR 1. Samolot Asa I wojny światowej Barona Von Richthofena (model 1/33)
Pod koniec wojny samolot stawał się bardziej skomplikowany, szybszy, mogący polecieć wyżej i dalej, i co najważniejsze bezpieczniej. Po I wojnie światowej rozpoczęto konstruowanie mocnych samolotów z drewna i metalu.
Zmienił się też wygląd, płatowce nabrały smukłości i opływowych kształtów. Gruntownym zmianom uległy silniki, ich moc ilość cylindrów i niezawodność.
Replika amerykańskiego samolotu w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Kolejny wielki krok w lotnictwie związany był z II wojna światową. Wyścig zbrojeń generował wielkie zmiany. Konstruktorzy prześcigali się we wprowadzaniu nowości. Był to wyścig na wagę życia.
PZL P 50 Jastrząb. Polski samolot myśliwski opracowany w 1939 roku ( Model 1/33).
Jednymi z parametrów charakteryzujących skuteczność i przewagę w powietrzu były prędkość i pułap samolotów.
W roku 1929 najszybszym był brytyjski wodnosamolot Supermarine S6, specjalnie zaprojektowany do bicia rekordów – jego lot z prędkością blisko 530 km/h był wydarzeniem w tamtych czasach
Supermarine S 6 (http://ralphlauren.tumblr.com/post/37273867865/
ralph-lauren-magazine-flight-fantastic-the)
Do 1976 roku rekord prędkości należał do fascynującego samolotu Lockheed SR-71 Blackbird. SR-71 używany był jako samolot dalekiego zwiadu strategicznego. Była to niezwykła konstrukcja, stopu tytanu, zbudowana w 1964, mogąca latać na wysokości 25 tyś. metrów
Ten najszybszy na świecie samolot rozwijał prędkość 3,56 Macha (3 529 km/h) a jego zasięg wynosił 5 150 km. Zbudowano zaledwie kilkanaście samolotów tego typu a możliwości robienia doskonałych zdjęć satelitarnych spowodowały wycofanie SR 71 ze służby. Samolot był używany w okresie od 1962 roku do 1999 roku jako samolot szpiegowski. Mógł zrobić zdjęcie przedmiotu wielkości 20 cm, z wysokości 25 km,
SR 71 Na lotniskowcu Intrepid w Nowym Yorku (z prawej MIG 21 w polskich barwach)
Drugim rekordzistą jest sowiecki Mikoyan MiG-25 Foxbat. To najszybszy samolot myśliwski. Samolot w wersji rekordowej, E 266 ustanowił 25 rekordów świata np. rekord wysokości 37 650km, rekord prędkości 2 980 km/h oraz rekord wznoszenia 25km w 2 minuty 34 sekundy. Samolot był przeciwwagą dla SR 71. W praktyce jednak nie dorównywał mu osiągami i nie stanowił zagrożenia.
Mig 25 http://www.airforce-technology.com/projects/mig25/
MIG 29 W POLSKICH SIŁACH ZBROJNYCH (Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)
Jednym z najszybszych na świecie jest załogowy, rakietowy samolot doświadczalny North American X-15. Rekordowy lot został przeprowadzony w 1967 r. Osiągnął wtedy maksymalną prędkość 7,274 km/h czyli 6 Ma. Samolot North American X-15 dotarł również do tzw. linii Kármána,(na wysokości ok. 100 km ) będącej umowną granicą pomiędzy atmosferą Ziemi a przestrzenią kosmiczną.
Bezkonkurencyjnym rekordzistą jest samolot X-43A, który w listopadzie 2004 roku pobił światowy rekord prędkości podczas lotu nad Pacyfikiem na wysokości 34,5 km z prędkością 11 tys. 200 km/godz., czyli niemal dziesięć razy większą niż prędkość dźwięku. Oznacza to że samolot ten mógłby oblecieć kulę ziemska na równiku w niespełna 5 godzin. X-43 jest samolotem bezzałogowym i ma niewielkie wymiary długość 3,5 m i rozpiętość 1,5m. Na pułap 12 000metrów był wynoszony przez bombowiec strategiczny B 52. Po osiągnięciu pułapu i prędkości spadał do oceanu i ulegał zniszczeniu.
X 15 (http://www.bobholland.com/me/x15-1.htm)
Postęp jest ogromny. Od czasu braci Wright konstruktorzy zdołali zbudować maszyny bijące rekordy szybkości, przekraczające kilkakrotnie prędkość dźwięku, latające w stratosferze i mogące oblecieć bez lądowania kule ziemską. To jest możliwe nie tylko dzięki konstrukcjom ale i materiałom. Dziś stosuje się aluminium, stal, tytan, kompozyty o osnowie ceramicznej lub aluminiowej, włókna szklane, węglowe, tworzywa oraz inne materiały.
TS 11 ISKRA Polski samolot szkolno treningowy (Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie)
A gdzie tu romantyzm, małe prędkości, i wiatr we włosach?
Właśnie w motolotniach.
Dziś historia zatoczyła wielkie koło, dzięki motolotniom możemy latać podobnie jak 100 lat temu.
Współczesna motolotnia w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie